Za nami 3. edycja OKSE, czyli Ogólnopolskiego Kongresu Sportów Elektronicznych. Wydarzenie organizowane przez Esports Association odbyło się 27 lutego w katowickim Muzeum Śląskim. Ponad 450 gości miało okazję wysłuchać prelekcji i paneli dyskusyjnych dotyczących różnych zagadnień związanych ze sportami elektronicznymi oraz gamedevem, a także wziąć udział w warsztatach prowadzonych przez branżowych praktyków.
Istotą cyklicznego OKSE jest powiązanie procesów rozwojowych w branży sportów elektronicznych z sektorem edukacyjnym, naukowym i administracją. Celem organizatorów jest także stałe zwiększanie zainteresowania młodych ludzi branżą IT, nowymi technologiami i mediami, co w konsekwencji ma zwiększyć liczbę specjalistów w systemie gospodarczym. Tegoroczna, trzecia edycja kongresu, która 27 lutego miała miejsce w konferencyjno-edukacyjnej przestrzeni Muzeum Śląskiego, wpisała się w te założenia poprzez 13 tematycznych prelekcji i warsztatów. Wydarzenie zostało objęte patronatem Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Marszałka Województwa Śląskiego, a także Prezydenta Miasta Katowice.
Szerokie spektrum dziedzin, w których sport elektroniczny staje się obecny, powoduje rosnącą potrzebę merytorycznej dyskusji i wymiany doświadczeń. Cieszymy się, że dzięki inspirującym dyskusjom i prelekcjom czołowych specjalistów z branży e-sportowej i gamedev, nasz kongres po raz kolejny posłużył jako inkubator wiedzy w tym zakresie. Fantastyczna przestrzeń Muzeum Śląskiego wypełniła się ponad czterystoma w dużej mierze młodymi ludźmi, którzy mieli także okazję do wzięcia udziału w sześciu tematycznych warsztatach. To oni za kilka lat będą stanowić o sile polskiej gospodarki – powiedział Łukasz Trybuś, prezes Esports Association.
Wśród prelegentów otwierających konferencję znaleźli się między innymi Sławomir Witek, naczelnik Wydział Sportu i Turystyki Miasta Katowice, a także Mariusz Walczak, wiceprezes ds. rozwoju Akademickiego Związku Sportowego. W panelu dotyczącym potrzeb rynku gamedev w Polsce wypowiadali się przedstawiciele Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, jak również takich jak CD Projekt RED czy Techland.
Reprezentanci AGO Esport, topowej polskiej organizacji e-sportowej, wraz z Maciejem Skorko z uniwersytetu SWPS i grupy badawczej GAMESlab ogłosili wspólny projekt naukowy, którego celem jest wypracowanie szeroko pojętej metodologii treningowej młodych adeptów e-sportu w celu budowania kompetencji branżowych.
O swoich doświadczeniach dotyczących włączania sportów elektronicznych w życie szkół wyższych opowiedział Serhat Bekdemir, pochodzący z Turcji założyciel Collegiate Esports League. W panelach dyskusyjnych brali udział także zarówno pracownicy naukowi polskich uczelni, jak i firm pokroju TVP Sport, Onet, ESL Polska czy Fantasy Expo. Rozmowy dotyczyły przede wszystkim postępującej profesjonalizacji branży, a prelegenci wskazywali na ogromne zapotrzebowanie na specjalistów z różnych dziedzin w ekosystemie e-sportowym.