Twórz środowisko, w którym zawodnicy będą mogli uczyć się… sami!

0
3646

Jeżeli będziemy robić to, co wczoraj – będziemy przegrywać, jeżeli będziemy robić to, co robią inni – będziemy rywalizować. Jeżeli dodamy do tego własną inicjatywę – będziemy zwyciężać.

Ogromna popularność sportu sprawia, że niemal każdego roku pojawiają się nowe trendy i propozycje dotyczące sposobu realizacji procesu szkolenia na wszystkich etapach współzawodnictwa. Współczesny sport zespołowy charakteryzuje się wysokim tempem gry utrzymywanym przez cały mecz, perfekcyjnym poziomem umiejętności zawodników oraz wzorową organizacją zawodników. W grze od zawodników wymaga się skutecznego i szybkiego operowania piłką pod presją czasu i przeciwnika, często w małym, skróconym i zawężonym polu gry. Efekty rosnących wymagań stawianych zawodnikom wzmagają poszukiwanie nowych, bardziej efektywnych metod i programów szkoleniowych.

Pragnąc takich elementów, musimy skupić się na szczegółowej analizie faktów wynikających z dogłębnej analizy i przeglądu gry, która powinna być punktem wyjścia do jakichkolwiek rozważań na temat realizacji procesu szkolenia. Poprzez analizę złożoności gry pozwoliła na wyodrębnienie wielu istotnych informacji, które można zaadaptować do treningu na każdym poziomie współzawodnictwa. Wszystkie nasze przykłady można zawsze odnieść do warunków gry właściwej związanych z przebiegiem i logiką gry.

Rozumieniu gry poświęcimy wiele uwagi, bowiem trudno wyobrazić sobie naukę tego czego człowiek nie rozumie. Przedstawimy w bardzo przejrzysty i czytelny sposób kluczowe składowe procesu rozumienia gry, aby uświadomić trenerom, że czasami niewielka modyfikacja środka treningowego może spowodować wielką różnicę. Globalne spojrzenie na grę ułatwia jej rozumienie, co jest niewątpliwie dużym wyzwaniem całej społeczności trenerskiej zaangażowanej w proces edukacji zawodników. Taki sposób postrzegania wiedzy i empiryczny charakter pozwala wyciągnąć wiele wniosków.

Trenerze:

– Pozwól doświadczać, a nie bezmyślnie powtarzać!
– Kontroluj środowiska, a nie zawodnika!
– Twórz prawdziwy kontekst, a nie ciekawe ćwiczenie!
– Inspiruj a nie instruuj!

Prawdziwe i praktyczne spojrzenie na aspekty rozumienia i nauczania gry daje nam:
– Nabywanie umiejętności ruchowych w oparciu o najnowsze dokonania nauki.
– Rozumienie gry w ujęciu praktycznym.
– Zasady tworzenia środowiska treningu.
– Szczegółowa analiza środków treningowych.
– Nauczanie gry w oparciu o realizację jej zasad.

Autor książki, Paweł Grycmann – Trener UEFA Elite Youth A, UEFA A i I klasy w piłce nożnej; doktor nauk o kulturze fizycznej; trener edukator PZPN; nauczyciel akademicki w Zakładzie Piłki Nożnej AWF Katowice; przewodniczący Komisji Szkolenia Śląskiego Związku Piłki Nożnej; Wojewódzki Koordynator Kształcenia i Licencjonowania Trenerów; członek Zespołu Kształcenia i Licencjonowania Trenerów PZPN. W latach 2010-2012, II trener reprezentacji Polski U-15; trener przygotowania motorycznego w GKS Katowice (2011); trener koordynator Akademii Młodych Orłów PZPN w Katowicach (2014-2017); trener w KS Stadion Śląski Chorzów (2005-2016). Autor i współautor publikacji z zakresu teorii i praktyki piłki nożnej, Autor książki: Rozumienie i nauczanie gry oraz Nowoczesne nauczanie i doskonalenie gry w piłkę nożną.

Link do książki:
https://nauczaniegry.pl/

Link do szkoleń z rozumienia i nauczania gry:
https://inqoo.com/sport/

Wykładowca szkoleń rozumienia i nauczania gry a zarazem Dyrektor sportowy Football Academy Szymon Mlynek wypowiada się tak o najnowszej publikacji Pawła Grycmanna:
„Rozumienie gry i jego nauczanie jest przyszłością w sportach zespołowych, dlatego wiedzę na jego temat staramy się wdrażać w każdym z ponad 100 oddziałów franczyzowych szkółek piłkarskich Football Academy w Polsce. Kto wie, może kolejna będzie Twoja?”

Link do materiału Football Academy:
https://youtu.be/RUSviesX6fc